Po co nam inne kultury. Festiwal Millennium Docs Against Gravity

Po co nam inne kultury. Festiwal Millennium Docs Against Gravity

Film plus debata. 

W ramach 15. edycji Millennium Docs Against Gravity Film Festival Gdynia zapraszamy na debatę „Po co nam tu inne kultury?” po filmie „Ojczulek Joe i lew”, reż.Benjamin Wigley - w niedzielę, 20 maja 2018 roku, o godzinie 17.00.


Debata „Po co nam tu inne kultury?” po filmie „Ojczulek Joe i lew”
Partnerzy: Festiwal Kultur Świata Globaltica, Oddział Etnografii Muzeum Narodowego w Gdańsku

Ashong jest obecnie najbardziej znanym przedstawicielem kultywowanej od lat 50. XX wieku ghańskiej tradycji „fantazyjnych trumien”. Jego dzieła zamawiali amerykańscy prezydenci i celebryci, czołowe światowe muzea mają je w swojej kolekcji, niemniej większość egzemplarzy spoczywa kilka metrów pod ziemią. Film to etnograficzna i duchowa wyprawa, również konfrontacja tradycyjnych wierzeń i różnorodnych praktyk mieszkańców afrykańskiej Ghany ze znaną nam zunifikowaną kulturą europejską.

Z zaproszonymi gośćmi rozmawiać będziemy o tym, jak tę konfrontację przekuć w ważny i inspirujący dla nas dialog oraz w jaki sposób poznawać i uczyć się od innych kultur. Czego dziś, w czasach, gdy każdy z nas może być podróżnikiem, oczekujemy od „etno” i etnografii?


W debacie udział wezmą:

Piotr Pucyło - dyrektor artystyczny Festiwalu Kultur Świata Globaltica

Waldemar Elwart - kurator Oddziału Etnografii Muzeum Narodowego w Gdańsku

Marta Siciarek - prezes stowarzyszenia Centrum Wsparcia Imigrantek i Imigrantów

Agnieszka Olzacka - kierowniczka projektu w Centrum Współpracy Młodzieży w Gdyni, w ramach którego m.in. koordynuje Wolontariat Europejski - EVS, finansowany z Programu Erasmus+.


O filmie:

Ojczulek Joe i lew

Paa Joe & The Lion 

Wielka Brytania, 2016, 73 min 
Reżyseria Benjamin Wigley

W małym rodzinnym zakładzie w Ghanie Joseph Ashong wraz z synem Jacobem wykonują trumny w dowolnym kształcie. Dowolność oznacza tu dosłownie wszystko: od tradycyjnej chrześcijańskiej trumny po kształty zwierząt, przedmiotów, a nawet papryczkę chili lub butelkę Coca-Coli. Paa Joe, jak zwracają się do niego najbliżsi, poznajemy w momencie przygotowań do wyjazdu do Wielkiej Brytanii na kilkumiesięczną rezydencję, podczas której wykona trumnę w kształcie lwa, a następnie weźmie udział w performansie nawiązującym do rytuałów pogrzebowych w Ghanie.

Ashong jest obecnie najbardziej znanym przedstawicielem kultywowanej od lat 50. XX wieku ghańskiej tradycji „fantazyjnych trumien”. Jego dzieła zamawiali amerykańscy prezydenci i celebryci, czołowe światowe muzea mają je w swojej kolekcji, niemniej większość egzemplarzy spoczywa kilka metrów pod ziemią. Obiekty symbolizują pragnienia lub cechy zmarłych, ale nawiązują też dialog z tradycją żywych, których obyczajowość i ekspresyjność w przeżywaniu śmierci daleka jest od postawy zadumy, typowej dla Zachodu. Towarzysząc Josephowi i Jacobowi w europejskiej wyprawie, a także biorąc udział w rodzinnym pogrzebie, mamy możliwość skonfrontować skrajnie różne ludzkie praktyki związane z pochówkiem.

Film to obraz na pograniczu sztuki i kina dokumentalnego, w którym obserwacja lokalnej tradycji miesza się z ogólnoludzką refleksją o przemijaniu, a wyprawa dwójki artystów do Europy staje się pretekstem do duchowych poszukiwań.


Film również pokazywany: 

Czwartek, 17 maja, godz. 17.45, sala Morskie Oko 
Środa, 23 maja, godz. 11.30, sala Goplana 




INFORMACJE PRAKTYCZNE: 

  • Pełny program festiwalu na stronie www.docsag.pl - zakładka "Gdynia".
  • Bilety do kupienia w kasach i na stronie Gdyńskiego Centrum Filmowego od 27 kwietnia 2018 roku.